De Kinderpraktijk
Wilhelminalaan 8 | 3761 DN Soest
Tel. (035) 602 89 31 (ma/vr van 9.00 – 10.00 uur)

Kom je er zelf niet uit met je kind, of wil je even een steuntje in de rug, neem dan contact op met De Kinderpraktijk.

Bel (035) 6028931 of klik hier.

Onzekerheid, wie heeft er geen last van?

Meisje, hartjeOnzekerheid. Heel veel mensen hebben er last van. De één probeert het te verbergen door zichzelf te overschreeuwen. De ander zoekt zekerheid door zich te op te trekken aan iemand anders. Hoe kun je onderzekerheid overwinnen en reken je af met negatieve overtuigingen?

Veertien jaar was Frederike toen zij verkering kreeg met haar vriendje. Vier jaar later is de verkering uit, omdat hij niet meer opgewassen is tegen haar claimende gedrag. “Ik leunde inderdaad teveel op hem”, geeft zij toe. “En ik was ook vaak jaloers, omdat ik bang was dat hij mij niet meer leuk zou vinden. En nu heeft hij het uitgemaakt. Ik ben heel verdrietig en heb het gevoel dat ik het leven niet aankan zonder hem.”

Om helder te krijgen hoe de situatie nu is, teken ik een cirkel en vraag haar door middel van ‘taartpunten’ aan te geven hoe zij zich voelt. Onzekerheid neemt het grootste deel van de taart in beslag. Driekwart van de ruimte wordt erdoor ingenomen. De overige taartpunten zijn: perfectionisme, negativiteit en een klein puntje vrolijkheid.

Frederike wil graag zelfstandig, positief en vol zelfvertrouwen zijn. Deze eigenschappen zitten ergens vanbinnen verstopt, maar zij kan er niet goed bij komen. Dat komt omdat er vier Dwarsliggers zijn die de boel in de war schoppen. Dwarsliggers zijn delen van je persoonlijkheid die je graag willen beschermen, maar dat doen ze vaak op een manier die niet zo handig is.

Als bewakers staan deze delen om haar mooiste eigenschappen heen, zodat niemand erbij kan komen. Daardoor kan zij er geen gebruik van maken. Het wordt tijd om deze bodyguards nieuwe taken te geven, zodat zij Frederike kunnen helpen haar doel te bereiken. Zij gaan haar voeden met zelfvertrouwen, haar gevoelens van onzekerheid reduceren en de negativiteit vervangen door positiviteit.

Als dit gerealiseerd is, maken we opnieuw een verdeling in taartpunten. De onzekerheid is teruggebracht tot 1/8, de negativiteit is nog maar eenderde van wat het was en naast perfectionisme is er nu ook ruimte gekomen voor een flinke dosis vrolijkheid, zelfstandigheid, positiviteit en zelfvertrouwen.

Twee weken later zie ik Frederike weer. “Het ging hartstikke goed.”, vertelt zij. “Ik voelde dat er een last van mijn schouders was gevallen. Ik was heel vrolijk en mensen merkten op dat ik straalde.” Het lukt haar nog niet het goede gevoel vast te houden en daarom doen we nog een sessie. Wanneer er iets tegen zit, valt Frederike terug in haar oude gedrag en heeft zij de neiging heel negatief over zichzelf te denken. Gedachten die rondspoken in haar hoofd zijn onder meer “Ik ben dom”, “Niemand vindt mij aardig” en “Ik ben niet iemand om van te houden.”

Als achttienjarige heeft Frederike last van wisselende emoties. Dit is een normaal verschijnsel waar meer mensen last van hebben. Haar emoties gaan op en neer, waardoor zij heen en weer geslingerd wordt en haar balans steeds wordt verstoord. Samen brengen we in kaart wat er op zo’n moment met haar gebeurt, waardoor zij in een negatieve spiraal terechtkomt. Het is een opeenvolging van stappen, die samen een vicieuze cirkel vormen.

Er gebeurt iets vervelends – je voelt je daar vervelend over – je wilt je zo niet voelen – je drukt het gevoel weg – het gevoel mag er niet zijn – jij mag er niet zijn – je gaat negatief denken over jezelf – je voelt je rot.

Om hier uit te komen, is het belangrijk dat je uit de vicieuze cirkel breekt. Bijvoorbeeld zo:

Er gebeurt iets vervelends – je voelt je daar vervelend over – je accepteert dat je je nu zo voelt – je stelt jezelf gerust: het is heel normaal dat ik mij zo voel – ik ben dus normaal – het is oké om mij zo te voelen – ik ben oké.

Om deze positieve opeenvolging van stappen te bekrachtigen, maken we een aantal zinnen die Frederike kan gebruiken om positiever over zichzelf te gaan denken. “Er zullen altijd mensen om mij heen zijn die van mij houden.”, “Ik mag er zijn zoals ik ben.” en “Ik verdien het om gelukkig te zijn.”

Deze positieve affirmaties zullen haar helpen de manier waarop zij naar zichzelf kijkt te veranderen. Door haar zelfbeeld te veranderen, zal ook haar gevoel van eigenwaarde veranderen. Zo ontdekt zij stapje voor stapje dat zij de moeite waard is. En zal zij in staat zijn op een meer gelijkwaardige manier een relatie aan te gaan.

Heb jij een onzekere tiener in huis, of ken je iemand die worstelt met dit probleem?

De Kinderpraktijk houdt elke ochtend gratis spreekuur tussen 9 en 10 uur. Dan kun je vragen stellen en je zorgen delen.
Bel 035-6028931 of mail je vraag naar: info@dekinderpraktijk.nl

Gerelateerde blog's