De Kinderpraktijk
Wilhelminalaan 8 | 3761 DN Soest
Tel. (035) 602 89 31 (ma/vr van 9.00 – 10.00 uur)

Heb je een vraag die je graag wilt stellen aan kindertherapeute Anita Matheij? Maak gebruik van het gratis spreekuur van 9.00 tot 10.00 uur.

Bel (035) 6028931.

Als weglopen de enige oplossing lijkt

Karel (9) heeft het voorkomen van een belhamel. Met zijn lichtblauwe kijkers blikt hij uitdagend de wereld in, alsof hij wil zeggen: kom maar op! Op school is hij regelmatig betrokken bij schermutselingen. Wanneer iemand hem uitdaagt, gaat hij gauw op de vuist.

Ook thuis zoekt hij vaak de grens op. Wanneer er iets gebeurt dat hem niet zint, wordt hij boos, gooit met de deuren of gaat ervandoor op zijn fiets. Wanneer hij uren later terugkomt, wil hij er best over praten. Maar de volgende keer doet hij het zo weer.


Hekel aan school
Naar school gaan vindt hij een bezoeking. Hij vindt de werkjes saai en zou veel liever thuisblijven om te spelen. Elke dag is het weer een hele heisa om hem zover te krijgen dat hij gaat. Soms loopt hij weg en weet niemand waar hij uithangt.

Zijn moeder is ten einde raad. Zij heeft alles al uit de kast getrokken en weet niet meer hoe ze haar zoon moet motiveren om naar school te gaan. Zij snakt naar meer harmonie in huis, maar voorlopig is dit ver te zoeken.

De eerste keer dat Karel in De Kinderpraktijk komt, gaan we aan de slag met zijn boosheid. Daaronder blijkt iets verstopt te zitten. Karel maakt zorgen om zijn vader die een moeilijke tijd achter de rug heeft. Dit gaf hem een machteloos en verdrietig gevoel.

Wanneer we verder hierop inzoomen, blijkt er een Dwarsligger te zijn die Karel aanspoort om in de boosheid te schieten. Liever boos worden dan het verdriet te moeten voelen. Samen bedenken we nieuwe taken voor dit deel van zijn persoonlijkheid.


Onbegrepen voelen
Een maand later zie ik Karel weer terug. Ik vraag hem of hij verandering heeft gemerkt. Hij knikt. “Dat ik minder snel boos word. Gisteren daagde iemand mij uit en dan ging ik er meteen achteraan. Nu dacht ik: als ik hem met rust laat, stopt hij vanzelf wel.”

Zijn moeder vult aan: “Ik heb wel het idee dat hij rustiger is geworden. De pieken zijn minder hoog en als iets niet mag, is hij eerder bereid om het aan te nemen. Het escaleert gewoon veel minder snel. Het weglopen is ook minder geworden. Nu alleen school nog.”

Karel wil graag dj worden. Zijn ogen beginnen te glimmen als hij daarover praat. Samen rekenen we uit hoeveel jaren hij nog naar een school en/of vakopleiding moet om zijn doel te bereiken. Dat zijn er nog heel wat! Daarom lijkt het hem wel handig als hij meer zin heeft om naar school te gaan.


De stekker eruit
Daarom is er nog een Dwarsligger ontstaan. Eentje die hem wil beschermen tegen alles wat hem van zijn pad af kan brengen. Op dagen waarop de verstorende energie heel krachtig is, trekt dit deel de stekker eruit. Hij zorgt ervoor dat Karel letterlijk leegloopt en legt op die manier de boel plat.

Zijn moeder herkent dat wel. “Soms zie ik hem voor mijn ogen leeglopen, alsof de energie er bij zijn tenen uitloopt. Ik begrijp dat het dan moeilijk voor hem is om in beweging te komen. Maar ja, je moet toch naar school.”

Door met deze Dwarsligger in gesprek te gaan, kunnen we ook voor hem nieuwe taken bedenken. Dit deel gaat Karel helpen om verbonden te blijven met zichzelf, met plezier & energie aan zijn schooldag te beginnen, van zichzelf te houden en zichzelf te waarderen.

Ook deze Dwarsligger krijgt een nieuwe naam. Karel noemt hem Pietje Bell🙂

Na afloop van deze sessie mag hij een cadeautje uitkiezen. Ik stal een aantal stenen en mineralen voor hem uit. Zijn ogen lichten op bij het zien van deze prachtige schatten. Hij kiest een krachtig fossiel dat symbool staat voor alles wat hij heeft losgelaten en de transformatie die hij heeft doorgemaakt.

Gerelateerde blog's

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *