De Kinderpraktijk
Wilhelminalaan 8 | 3761 DN Soest
Tel. (035) 602 89 31 (ma/vr van 9.00 – 10.00 uur)

Als je kind niet naar school wil

Als-je-kind-niet-naar-school-wilGabriël (10) wil niet naar school. School is stom en alles wat met school te maken heeft, vindt hij SAAI. Hij is slim genoeg om te beseffen dat hij er niet onderuit komt. Naar school gaan moet nou eenmaal en dat is precies het probleem. Gabriël wil niet dat anderen bepalen wat hij moet doen. Hij wil zelf de baas zijn over zijn eigen leven!

Gabriël is zijn leeftijd ver vooruit. Door zijn gevoelige natuur merkt hij veel meer op dan zijn leeftijdgenoten. Waar hij grote moeite mee heeft, zijn dingen die niet rechtvaardig zijn. Daar kan hij heel boos om worden. Omdat hij een kind is, wordt er niet naar hem geluisterd. Hij moet gewoon doen wat hem wordt opgedragen en daardoor raakt hij gefrustreerd.

Wanneer je even in de schoenen van dit kind gaat staan, is het oneerlijk verdeeld in de wereld. Het is niet eerlijk dat er altijd iemand boven je staat. Het is niet eerlijk dat volwassenen alles bepalen. Het is niet eerlijk dat je als kind vaak niks te kiezen hebt. Het is niet eerlijk dat anderen bepalen wat, wanneer en hoe je iets moet doen.

In zijn klas is Gabriël de enige die zo denkt en daardoor heeft hij vaak het gevoel niet begrepen te worden. Wanneer er op school iets voorvalt dat in zijn ogen onrechtvaardig is, voelt Gabriël zich persoonlijk aangevallen. Hij wordt boos, klapt dicht en loopt weg. Door met aandacht naar hem te luisteren, zijn kant van het verhaal te horen en op te ruimen wat hem belemmert om helemaal zichzelf te zijn, komt er ruimte. Gabriël voelt zich erkend en gezien. Daarmee wordt een belangrijke behoefte vervuld.

Een week na zijn eerste behandeling in De Kinderpraktijk spreek ik de moeder van Gabriël. “Hij kwam zwevend bij jou vandaan”, vertelt zij “Helemaal trots was hij en zó gelukkig. Er is echt iets van hem afgevallen. Hij lijkt wel opgelucht.”

De Reis naar Binnen

Drie maanden later zie ik Gabriël nog een keer. Moeten is nog steeds een thema voor hem. Er moet zoveel in het leven en dit druist in tegen zijn behoefte aan autonomie. Om het makkelijker voor hem te maken, gaan we een Reis naar Binnen doen. Dit is een ontdekkingsreis door je lichaam, waarbij je je eigen antwoorden en oplossingen vindt.

Via zijn mond gaat Gabriël naar binnen. Daar stuit hij op een onzichtbare muur, die de communicatie met de buitenwereld bemoeilijkt. Geen wonder dat hij niet begrepen wordt! Met hulp van zijn moeder verplaatst hij de muur, zodat hij er geen last meer van heeft. Nu kan hij zich uiten op een manier die bij hem past.

Daarna gaat Gabriël op weg naar zijn longen. Daar is het luchtig en voelt het heel prettig voor hem. Op zijn linkerlong zit iets stekeligs dat hem belemmert in zijn functioneren. Dit is het ‘moeten’ dat zich in zijn lijf heeft genesteld. Hij wil er graag vanaf en daarom gooit het weg. Daarna kan hij vrij ademen.

Zet een raam open

Frisse lucht is heel belangrijk voor Gabriël. Het helpt hem om zich prettig te voelen, ook (en vooral) als hij iets moet doen waar hij geen zin in heeft. Samen vertalen wij dit naar praktische handvatten. Wanneer hij zich beperkt voelt in zijn vrijheid kan hij een raam openzetten om frisse lucht binnen te laten. Lukt dit niet, dan is een ventilator een goed alternatief.

Maar op school mag je toch niet zomaar een raam openzetten en een ventilator is er niet. Hoe kunnen we daar een mouw aan passen? De oplossing dient zich spontaan aan. “Dan kan ik de lucht gebruiken die in mijn longen zit!” Hij geeft een demonstratie, maakt een gootje van zijn lippen en blaast de lucht omhoog.

Het is goed voor Gabriël om regelmatig in de buitenlucht te zijn. Dan kan hij zijn longen vullen met frisse lucht en heeft hij altijd een voorraadje bij zich om te gebruiken in geval van nood. Nu hij zijn eigen manier heeft gevonden om weer op te laden, is hij niet meer afhankelijk van anderen.

Net als ieder mens heeft Gabriël een taak waarvoor hij in de wieg is gelegd. Gabriël is gekomen om het onrecht in de wereld te bestrijden. Op welke manier hij dat gaat doen – als advocaat, actievoerder of voorvechter voor de mensenrechten – is nog niet duidelijk. Hij heeft nog een heel leven om dat uit te vinden.

Gerelateerde blog's

Reacties zijn gesloten.